09 June 2011

Tips Pemilihan Tudung

Assalamualaikum & Hello.

Kawan-kawan, pernah korang perasan yang kadang-kadang, korang nampak tak cantik bila mengenakan sesetengah jenis tudung? Sometimes kite rase macam dah betul kita pakai tudung, tapi still rasa macam tak cantik... Pernah tak? hehe... Okay, ni berdasarkan pembacaan aku la... Seperti biasa, nak share2 jugak ngan korang :)

1. Warna

Selalunya, kita akan pilih baju dulu baru pilih tudung. Tapi, sebenarnya, untuk kita yang bertudung ni, pilih tudung dulu adalah cara yang betul sebab tudung ni memainkan peranan bagi penampilan kita. So, untuk dapatkan ton warna kain tudung yang sesuai dengan kulit kita, letakkan dulu tudung di kat bahagian bawah dagu untuk tengok kombinasinya. Kalau muka kita nampak macam berseri2, tu maknenye warna tudung tu sesuai la ngan kita.

2. Saiz

Tak semua tudung sama saiz. Siapa kata semua tudung tu sama je saiznya... Kat pasaran, macam-macam saiz ade. Ada bidang 60, 45 and yang kecik pun ade. Just kita je yang perlu bijak memilih saiz tudung supaya sesuai dengan kita dan tidak kelihatan pelik. Kalau gemar gunakan tudung bidang 60 tu, kita kena bijak melakukan lilitan supaya nampak kemas dan tidak terlalu serabut.

3. Corak

Corak ni memainkan peranan untuk menampakkan kita lebih menonjol dan cantik. pemilihan corak bukan terletak pada minat sebenarnye tapi pada kesesuaian warna kulit dan pakaian kita. Kalau baju kita banyak corak and berwarna-warni, tudung yang sesuai adelah tudung yang kosong. Tapi, kalau baju kita kosong, tudung kita sekurang-kurangnya kena ada dua ton warna :)

4. Kain

Kita yang bertudung ni, mesti dah arif pasal jenis2 kain tudung ni. Ade yang satin, jojet and yang sama waktu dengannye... Tapi, tak semua jenis kain tu sesuai dengan kita.  kalau kita suka pakai tudung yang berkain licin, kite kena la pakai inner dari kain kapas supaya tudung yang kita pakai tu tak mudah terlucut... Tapi, macam aku, aku suka pakai tudung kain cotton sebab sejuk and mudah untuk digayakan :)

IMG_9203 

Okay, thats all from me...  Sharing is caring maaaa ~ 

5 comments :

  1. kdg2 jela beli tudung dulu baru beli baju..
    haha..
    saye xleh pkai yg jnis satin 2..
    cam xsesuai je..
    huu

    ReplyDelete
  2. @Ezy Pinkpurple: hehehe... same la kite ni ha cik ezy oii :)

    ReplyDelete
  3. @Amiirah-Cassan : Okay, most welcome dear :)

    ReplyDelete
  4. best best ! tq for the info.. :)

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana sudi membaca :)
Anda komen, anda comel <3

 

Her Diary by Myra Amira Copyright © 2013 Designed by Alieff Artwork